CornBeast



UmiUmi



Trasig



New Modern Angels





Bra musik, bra klubbar och bra publik rakt igenom.

Umiumi inledde Swelectronica på Stereobar. Folk

var där för att se henne, ville ha, och fick, extranummer.

Efter spelningen gick de flesta efter lite autografskrivning.

New Modern Angels följde upp med en spelning på Efir.

Ganska stor nyöppnad klubb med arty atmosfär.

Bra spelning, och folk kom fram efter spelningen för att prata

med musikerna.

Vid ettiden fredag natt gick Cornbeast på på Zokol Club.

Flera ryska band hade supportat spelningen, så det var den

rätta publiken där. Svårt att beskriva Cornbeasts musikstil

med ord. Kolla videon istället.

Efter Cornbeast gick bröderna Eriksson aka Trasig på scenen.

Vansinnet skruvades upp ytterligare och kvällen slutade i det

kaos vi efterlängtade.

Lördagens program inleddes med en diskussion om svensk

musik hemma hos konsul Kasper Andersson.

Oleg Bogdanov och Grigorij Goldenzweig, båda med mångårig

kunskap om svensk och rysk modern musik, hade en diskussion om

varför svensk musik lyckas så bra internationellt, och vilka möjligheter det finns för ett större utbud av musik mellan Sverige och Ryssland.

30-40 musiker, journalister och branschfolk var inbjudna, och tog

också del av diskussionen.

En väldigt lyckad tillställning, som resulterade i att vi fick massor av

uppmärksamhet medialt.

Efter vin, snittar och snack tog vi en promenad till "Den kinesiske piloten" där Umiumi fick inleda också lördagens spelningar. Stället är

en liten trivsam bar ,med en riktig scen, där Umiumi gick loss bra. Se videon.


Cornbeast gjorde ett set på ”Jesus Club”


"Jesus Club låg mitt i ett mörkt och kargt industriområde. Invändigt var klubben det motsatta, en flashig klubb med coctails, dansgolv, housemusik, uppklädda människor och bling-bling.

 Min spontana tanke var; antingen blir jag rullad i tjära och fjädrar när jag kommer dragande med mitt lo-fi-punk-stuk eller så

blir det succé, inget däremellan.
Jag skulle spela bakom raden av högtalare och dj-utrustning, alltså ingen scen  och långt från publiken.

 Det funkar inte för mig, så jag ordnade så att jag fick en

 pall och kunde klättra upp på högtalarna för att showa. Jag gav allt och hoppade på min pall och sprang omkring på högtalarna och gjorde hårdrocksposer.
Jag tror inte dom var beredda på vad som skulle hända, men det är ofta då det funkar som allra bäst, när man har överraskninsmomenetet . Det blev en av mina roligaste konserter hittills"


Sedan samlades vi alla på Griboyedov Club, där New Modern Angels

spelade på " kullen", som är en glasbyggnad ovanpå den kulle som rymmer ett fd skyddsrum, där Club Griboyedov startade.

I källaren avslutade vi också natten med Trasig på, och framför, scenen.

Såååå, väldigt många människor lyssnade till, dansade, och pratade med våra svenska musiker. Förhoppningsvis resulterar Swelectronica i att några fler möten sker mellan svensk och rysk electronicamusik.


Stefan Höglund/Oleg Bogdanov/ArtEast